KUP TUTAJ – sklep Magazynu SZUM
Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945–1954 (tom 3) „Czas debat” jest pierwszą antologią zbierającą teksty polskiej krytyki artystycznej z okresu od końca wojny do zmierzchu socrealizmu. Artykuły zawarte w książce budują złożony i nieoczywisty obraz pola sztuki z lat 1945-1954, naświetlając z różnych stron kluczowe dla tej epoki dyskusje dotyczące m.in. mecenatu państwowego, czy też społecznej roli sztuki nowoczesnej. Książka zawiera przedruki 139 tekstów, które sproblematyzowane zostały w redaktorskich notach oraz rozbudowaną bibliografię. Prof. Marta Leśniakowska (IS PAN) w recenzji książki napisała: Lektura tych tekstów (…) jest więc równie pouczająca jak pasjonująca, gdyż za ich sprawą odsłania się dramaturgia mało lub zupełnie nieznanych faktów, wydarzeń i okoliczności towarzyszących sztuce. Tom 3. Wektory geografii artystycznej, reinterpretacje tradycji, sylwetki Teksty składające się na trzeci tom odsłaniają inne wymiary przywoływanych uprzednio debat i problemów. Przedrukowane artykuły obrazują jak polscy krytycy, artyści i literaci postrzegali rozwój sztuk wizualnych po obu stronach żelaznej kurtyny, konstruując tym samym globalną geografię artystyczną. Ukazują również w jaki sposób, poprzez pryzmat bieżących dyskusji artystycznych, reinterpretowano tradycję sztuki polski. Przywołują również pojedynczych twórców, postaci najczęściej omawiane i najważniejsze z perspektywy ówczesnej krytyki artystycznej, które często wykraczają poza znany nam kanon.
— Agata Pietrasik, Piotr Słodkowski
Agata Pietrasik (ur. 1985). Historyczka sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą sztuki wczesnego powojnia oraz wzajemnych relacji pomiędzy estetyką, etyką i polityką. Stypendystka Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej DAAD, autorka artykułów naukowych poświęconych sztuce lat czterdziestych.
Piotr Słodkowski (ur. 1985). Historyk sztuki, absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Artes Liberales. Asystent w Katedrze Historii Sztuki Polskiej Najnowszej na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współtwórca projektu i redaktor książki Przestrzeń społeczna. Historie mówione Złotego Grona i Biennale Sztuki Nowej (2014). Zajmuje się polską sztuką nowoczesną, szczególnie malarstwem po 1945 roku.
Tom 3
Rozdział 1
Wektory geografii artystycznej
7 Wstęp
•
Francja
19 hb, Surrealizm daje znaki życia, „Odrodzenie” 1946, nr 8/9
22 Zbigniew Stolarek, Oko w oko z surrealizmem, „Nowiny Literackie” 1947, nr 25
29 Adam Ważyk, Przechadzka po muzeach paryskich, „Odrodzenie” 1947, nr 46
54 Helena Krajewska, Wędrówka po wystawach paryskich (maj–czerwiec 1947), „Kuźnica” 1947, nr 31/32
61 Helena Krajewska, Wędrówka po wystawach paryskich, „Kuźnica” 1948, nr 5
68 Jan Białostocki, Wystawy i malarze, „Nowiny Literackie” 1948, nr 10
73 Henryk Korotyński, Wizyta u Picassa, „Przekrój” 1949, nr 216
81 Ewa Garztecka, Wywiad z André Fougeronem, „Nowiny Literackie” 1947, nr 28
93 Malarze francuscy w walce o postęp i socjalizm, „Przegląd Artystyczny” 1951, nr 2
99 Helena Blumówna, Malarstwo i rysunki francuskie, „Tygodnik Powszechny” 1946, nr 29
107 Barbara Olszewska, Sztuka walcząca o pokój, „Kultura i Życie” 1952, nr 2
111 Zbigniew Herbert, Rozmowa o malarstwie. Zamiast recenzji z wystawy współczesnej plastyki francuskiej, „Tygodnik Powszechny” 1952, nr 373
•
Związek Radziecki
120 Juliusz Starzyński, Wystawa współczesnej plastyki radzieckiej, „Nowa Kultura” 1951, nr 45
135 Wrażenia plastyków z podróży do Związku Radzieckiego [Marian Wnuk, Aleksander Kobzdej], rozm. J. G., „Przegląd Kulturalny” 1952, nr 10
141 Helena Krajewska, Zmienne pojęcie piękna. Na marginesie Pierwszej Ogólnopolskiej Wystawy Plastyki, „Nowa Kultura” 1950, nr 2
•
Czechosłowacja
152 Mieczysław Porębski, Plastycy czescy w Polsce, „Twórczość” 1948, nr 7/8
Meksyk
161 Zofia Szleyen, Malarstwo meksykańskie w walce o postęp, „Odrodzenie” 1949, nr 18
168 Janusz Bogucki, Meksykański morał, „Odrodzenie” 1949, nr 22
•
Włochy
179 Julia Hornung, Współczesne malarstwo włoskie, „Ordodzenie” 1946, nr 21
193 Jerzy Ćwiertnia, Guttuso, „Po Prostu” 1954, nr 15
•
Chiny i Wietnam
197 Juliusz Starzyński, Nad rysunkami z Chin Ludowych i walczącego Wietnamu (Z powodu wystawy Aleksandra Kobzdeja), „Przegląd Artystyczny” 1954, nr 2
•
Niemcy
206 Jan Lenica, Plastyka w punkcie zwrotnym, „Odrodzenie” 1949, nr 49
213 Zygmunt Szymański, Dwa mecenaty, „Nowa Kultura” 1952, nr 18
•
Wielka Brytania
222 Tadeusz Potworowski, Wrażenia z muzeów londyńskich, „Głos Plastyków”, grudzień 1946
227 Jerzy Zagórski, Falanstery, „Tygodnik Powszechny” 1946, nr 6
235 Stanisław Teisseyre, Polscy malarze w Anglii, „Przegląd Artystyczny” 1947, nr 4/5
•
Rozdział 2
Reinterpretacje tradycji
250 Wstęp
257 Juliusz Starzyński, Formalizm i rzeczywistość (David – Goya – Ingres – Delacroix – Daumier), „Nowiny Literackie” 1948, nr 13/14
•
Tradycja polska
281 Jerzy Wolff, Pankiewicz i Boznańska, „Głos Plastyków”, grudzień 1946
297 Juliusz Starzyński, O realistycznej tradycji malarstwa polskiego, „Odrodzenie” 1949, nr 18
308 Helena Blumówna, Tradycja realistyczna w malarstwie polskim, „Tygodnik Powszechny” 1950, nr 53
315 Janusz Bogucki, O Gierymskim i niektórych zagadnieniach plastyki współczesnej, „Nowa Kultura” 1951, nr 29
•
Jan Matejko
326 Ignacy Witz, Matejko wraca do życia, „Odrodzenie” 1945, nr 10/12
330 Józef Nikodem Kłosowski, Jan Matejko (W 60 rocnicę śmierci wielkiego artysty), „Kultura i Życie” 1953, nr 18
334 Z obrad sesji naukowej poświęconej twórczości Jana Matejki, z„Wieś” 1953, nr 49:
336 Mieczysław Porębski, Źródła ideowe twórczości Matejki
339 Andrzej Jakimowicz, Program ideowy i społeczna funkcja twórczości Matejki
342 Juliusz Starzyński, Wielki realista, budowniczy świadomości narodowej
Sztuka ludowa, sztuka amatorów
348 Ksawery Piwocki, Nowe problemy sztuki ludowej, „Nowiny Literackie” 1947, nr 2/4
354 Stefan Gierowski, Wystawa sztuki ludowej w Krakowie, „Wieś” 1948, nr 8/9
361 Jan Lenica, Wystawa plastyków amatorów, „Nowa Kultura” 1951, nr 9
366 Ksawery Piwocki, Sztuka ludowa w rozwoju polskiej kultury plastycznej, „Przegląd Kulturalny” 1952, nr 2
•
Rozdział 3
Sylwetki
•
374 Wstęp
378 Tytus Czyżewski, Martyrologia artystów, „Odrodzenie” 1945, nr 24
383 Helena Blumówna, Rysunki Kramsztyka z getta, „Odrodzenie” 1946, nr 12
387 Juliusz Starzyński, Piękno dzisiejszej Warszawy w rysunkach Tadeusza Kulisiewicza, „Odrodzenie” 1947, nr 13
394 Helena Blumówna, Xawery Dunikowski na tle rzeźby europejskiej, „Przegląd Artystyczny” 1948, nr 12
401 Janusz Bogucki, Na drodze do twórczej konwencji, „Przegląd Kulturalny” 1954, nr 18
419 Juliusz Przyboś, O twórcze idee w plastyce, „Odrodzenie” 1946, nr 51/52
426 Kazimierz Truchanowski, W pracowni Linkego, „Nowiny Literackie” 1947, nr 32
430 Andrzej Banach, Nikifor, „Przekrój” 1949, nr 219
435 Jan Lenica, Ociepka, „Przekrój” 1949, nr 197
439 Polska krytyka artystyczna lat 1945–1954. Wybór bibliografii w ujęciu problemowym
501 Indeks osób
517 Indeks rzeczowy
525 Podziękowania
Format bloku—160 x 235 mm
Objętość—532 strony
Papier—Panta Attica 70 g/m²
Oprawa—miękka
ISBN—978–83–64986–01–7, 978–83–65455–20–8
Cena—(trzy tomy) – 89,90 zł (w tym 5% VAT)
Wydawca— Fundacja Kultura Miejsca, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie