Od redakcji
Horyzont tego numeru „Szumu” wyznaczają teksty (i obrazy) nawiązujące do twórczości „smoleńskiej” oraz strony działu „Do widzenia”, na których publikujemy zdjęcia z protestów politycznych zorganizowanych przez artystów. To napięcie determinuje, jak się zdaje, nie tylko dwudziesty drugi numer naszego pisma, ale także polską scenę artystyczną połowy 2018 roku. Sorry, taki mamy klimat.
Waldemar Baraniewski w „Interpretacjach” wnikliwie analizuje pomnik autorstwa Jerzego Kaliny ku czci ofiar katastrofy pod Smoleńskiem. Tekstowi towarzyszą fotografie Błażeja Pindora wykonane specjalnie na tę okazję – to bodaj pierwsze takie ujęcie pomnika z placu Piłsudskiego. Z kolei Jakub Banasiak próbuje odszyfrować możliwe znaczenia „brzozowego” portretu Lecha Kaczyńskiego, zaprezentowanego w kwietniu, w rocznicę katastrofy, przez Pawła Althamera. Na „Stronach artysty” pokazujemy również najnowszy – „smoleński” – obraz Pawła Susida. Nasze łamy to miejsce premiery tego płótna.
Artyści protestują, ale muszą też z czegoś żyć. Pytamy więc o źródła zarobkowania polskich artystów – to, że nie utrzymują się oni ze sztuki, jest oczywiste. Z czego zatem? Odpowiedź na to pytanie próbuje znaleźć Karolina Plinta, analizując w „Temacie numeru” wyniki badań ankietowych przeprowadzonych przez nią wśród artystów. Jak się okazuje, praca dorywcza w życiu twórców często jest koniecznością, ale może też wskazywać na przyjęcie świadomej i określonej postawy wobec rynku, instytucji artystycznych i zawodu artysty. A może artyści decydują się opuścić pole sztuki, bo zdają sobie sprawę, że sztuka coraz częściej znajduje się poza ich kontrolą? W obszernych artykule ze swadą opowiada o tym orędownik terminu „postsztuka”, Jakub Szreder. Poza polską scenę wychodzimy jak zwykle w dziale „Blok”, w którym Piotr Policht drobiazgowo omawia pierwszą odsłonę Riga International Biennial of Contemporary Art. Ostatnie kilkadziesiąt stron magazynu to tradycyjnie blok recenzji, czyli tego, co w krytyce najważniejsze. Numer jesienny zamykają „Wskazane” Ewy Łączyńskiej-Widz, dyrektorki BWA Tarnów.
I na koniec jeszcze jedna informacja: w lipcu obowiązki wicenaczelnego „Szumu” przestał pełnić Adam Mazur; teraz skoncentruje się on na pracy w „Bloku”, wcześniej anglojęzycznym młodszym rodzeństwie naszego pisma, który od września stał się całkowicie niezależnym tytułem (oczywiście dział „Blok” w „Szumie” pozostaje!). Adam wciąż będzie gościł na naszych łamach jako autor. W tym numerze publikujemy jego rozmowę z Joanną Warszą, kuratorką Public Art Munich 2018. Nową zastępczynią redaktora naczelnego została Karolina Plinta, która współtworzy „Szum” od pierwszego numeru.
15
OD REDAKCJI
tekst: Jakub Banasiak, Karolina Plinta, Piotr Policht
40
STRONA ARTYSTY
Paweł Susid, Bez tytułu (Nawrót do cierpień egzystencjalnych u polskich artystek/ów)
42
TEMAT NUMERU
Artystów praca nie hańbi
tekst: Karolina Plinta
54
INTERPRETACJE
Wspólnota zaklęta w brzozie. Wokół Prezydenta Pawła Althamera
tekst: Jakub Banasiak
64
BLOK
Make Hanza Great Again. Pierwsze Międzynarodowe Biennale Sztuki Współczesnej w Rydze
tekst: Piotr Policht
82
ROZMOWA
Zintegrować nieprzewidywalne
Z Joanną Warszą rozmawia Adam Mazur
102
TEORETYCZNIE
Współczynnik sztuki, czyli pułapki na ogórki
tekst: Jakub Szreder
114
DO WIDZENIA
Literatura sztuka w walce z faszyzmem
120
OBIEKT KULTURY
Rzeźby i pomniki. Wokół pomnika Ofiar Tragedii Smoleńskiej 2010 roku
tekst: Waldemar Baraniewski
fotografie: Błażej Pindor
136
STRONA ARTYSTKI/ARTYSTY
Jakub Gliński, Rekonstrukcja jednego z pierwszych ssaków
Żubrzyce, Żubrzyce Mówimy Nie
Mateusz Sarzyński, Bez tytułu
Michał Soja, Syntetyczny gnój
Mikołaj Tkacz, Nic 122
Mikołaj Małek, Bez tytułu
142
RECENZJE
200
WSKAZANE
Ewa Łączyńska-Widz
143
Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow – Wróblewski – Wajda, tekst: Piotr Policht
145
Czerwona materia. Nadia Léger, tekst: Piotr Słodkowski
148
Przestrzeń niewysłowiona. Jerzy Sołtan – Lech Tomaszewski – Andrzej Jan Wróblewski, tekst: Aleksandra Kędziorek
151
75 × 75 Dwurnik, tekst: Jakub Banasiak
154
POLA DWURNIK, Spotkaj artystkę, Girl on Canvas, tekst: Karolina Plinta
157
Żużel w sztuce, tekst: Łukasz Musielak
160
ANNA ZARADNY, Soundless, tekst: Piotr Policht
162
NOMADIC STATE (KAROLINA MEŁNICKA I STACH SZUMSKI), W poszukiwaniu sensu życia, tekst: Anna Batko
164
ALEX BACZYŃSKI-JENKINS, tekst: Aleksander Kmak
167
MAGDALENA STARSKA, Plecienie lekkoatletyczne, tekst: Wiktoria Kozioł
169
KATARZYNA JÓZEFOWICZ, Między słowami, tekst: Stach Szabłowski
172
Moc natury. Henry Moore w Polsce, tekst: Waldemar Baraniewski
175
MAGDALENA ABAKANOWICZ, Metamorfizm, tekst: Karolina Plinta
178
JÓZEF ROBAKOWSKI, Baczność! Wysokie napięcie!, tekst: Martyna Nowicka
181
JAN BERDYSZAK, Międzywartości, tekst: Piotr Kosiewski
183
KOJI KAMOJI, Cisza i wola życia, tekst: Adam Mazur
187
EMILIA KIECKO, Przyszłość do zbudowania. Futurologia i architektura w PRL, tekst: Konrad Schiller
189
Canti Espositi. I Międzynarodowa Wystawa Piosenki w Opolu, tekst: Antoni Michnik
192
ANTONINA KONOPELSKA, Libertango, tekst: Łukasz Musielak
195
MYKOŁA RIDNYJ, Twarzą do ściany, tekst: Piotr Kosiewski
198
JAKUB JULIAN ZIÓŁKOWSKI, Święte Nic, tekst: Jakub Banasiak
"Szum" nr 22 z drugą okładką