Tekst: Karolina Plinta

Od redakcji

Koniec roku to czas przypominania wydarzeń dobrych i ciekawych, ale i tych, które raczej nie zasługują na pochwałę – także w sztuce. Trzymając się tej prostej formuły, w grudniowym numerze „Szumu” przygotowaliśmy ranking Rózgi i róże, czyli pisane pół żartem, ale całkowicie szczere podsumowanie mijającego roku w sztukach wizualnych w Polsce. Ilustracje do tego materiału przygotował Bolesław Chromry, artysta, który towarzyszy nam (a my jemu) już od dłuższego czasu. Chromry jest także autorem okładki świąteczno-noworocznego numeru „Szumu”. Niech żyje prokrastynacja!

Jesienny sezon artystyczny zaczął się z przytupem. W dziale „Blok” Jakub Gawkowski pisze o 10 edycji Warszawy w Budowie, tym razem kuratorowanej przez ukraiński kolektyw Visual Culture Research Center. Tematykę sztuki Europy Środkowo-Wschodniej kontynuuje Piotr Słodkowski w dziale „Teoretycznie”, opisując wystawę Orient w Bunkrze Sztuki. Omówienia pozostałych najciekawszych wystaw jesieni znajdziecie w dziale recenzji, gdzie piszemy między innymi o wybranych pokazach z Warsaw Gallery Weekend, ale i takich wydarzeniach, jak prezentacja twórczości Piotra Uklańskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie, przekrojowy pokaz prac Wojciecha Fangora w radomskiej Elektrowni czy indywidualne wystawy Agnieszki Polskiej (w Hamburger Banhof) i Agnieszki Brzeżańskiej (w Gdańskiej Galerii Miejskiej).

Dział „Interpretacje” poświęcamy Ewie Partum, a konkretnie jej archiwum i praktykom dokumentacyjnym. Problem ten rozpatruje Karolina Majewska-Güde, proponując reinterpretację praktyk kuratorskich dotyczących dorobku tej klasyczki sztuki feministycznej. Jeszcze inne spojrzenie na archiwum, czy też może raczej archiwalne ślady funkcjonowania rzeźb, proponuje Maria Poprzęcka, która w dziale „Obiekt kultury” pisze o wystawie Matki oryginałów w Królikarni. Z kolei w „Rozmowie” publikujemy opowieść Ryszarda Ziarkiewicza, legendarnego kuratora i wydawcy „Magazynu Sztuki”, którego wysłuchał Jakub Banasiak.

Jako że „Szum” to nie tylko teksty, ale również materiały wizualne, zachęcamy do zapoznania się z działem „Do zobaczenia”, w którym tym razem publikujemy unikatowe zdjęcia z kalendarza Pauliny Ołowskiej Tractonelli. Na „Stronach artystów” znajdziecie natomiast prace Agnieszki Grodzińskiej, Martyny Kielesińskiej, Karoliny Jarzębak, działającej pod pseudonimem Smutna Buśka, oraz Jana Możdżyńskiego. Rewersem dla otwierającego ten numer rankingu redakcji jest prywatne the best of przygotowane dla nas przez Wojciecha Kozłowskiego, dyrektora BWA Zielona Góra. Życzymy wam udanej lektury – mamy nadzieję, że od deski do deski – i do przeczytania w 2019 roku!

Spis treści

13

OD REDAKCJI

tekst: Karolina Plinta

26

TEMAT NUMERU

Rózgi i róże

tekst: Duch Świąt

ilustracje: Bolesław Chromry

42

INTERPRETACJE

What Ewa Partum Made Me Do… Czas, miejsce, archiwum

tekst: Karolina Majewska-Güde

54

OBIEKT KULTURY

To, co ukryte

tekst: Maria Poprzęcka

62

BLOK

Sąsiedztwo w budowie

tekst: Jakub Gawkowski

72

TEORETYCZNIE

Europa Środkowa, czyli wieczny problem. Wokół Orientu w krakowskim Bunkrze Sztuki

tekst: Piotr Słodkowski

84

DO WIDZENIA

Paulina Ołowska, Tractonelli

tekst: Clément Dirié

90

ROZMOWA

Byłem okiem. Z Ryszardem Ziarkiewiczem rozmawia Jakub Banasiak

fotografie: Karol Grygoruk

108

STRONA ARTYSTKI/ARTYSTY

Agnieszka Grodzińska, Rotowir (Snakes)

Martyna Kielesińska, Tom the Cat

Karolina Jarzębak, feelsbadman

Jan Możdżyński, Moralna Panika

114

RECENZJE

176

WSKAZANIE

Wojciech Kozłowski

Spis treści recenzji

115 AGNIESZKA BRZEŻAŃSKA, Cała Ziemia Parkiem Narodowym, tekst: Stach Szabłowski

118 Peer-to-Peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce, tekst: Aleksander Kmak

121 WŁODZIMIERZ BOROWSKI, No to co? Nic. No właśnie, tekst: Wiktoria Kozioł

124 PIOTR UKLAŃSKI, Polska, tekst: Piotr Kosiewski

128 Co pozostało, tekst: Piotr Policht

131 Cześć, giniemy!, tekst: Anna Batko

134 DEIMANTAS NARKEVIČIUS, Rocking the State, tekst: Jakub Knera

138 AGNIESZKA POLSKA, The Demon’s Brain, tekst: Piotr Kosiewski

142 AGNIESZKA SOSNOWSKA, Performans oporu, tekst: Karolina Plinta

144 WOJCIECH FANGOR, Optyczne wibracje, tekst: Bogusław Deptuła

146 Kontrakt rysownika, tekst: Piotr Kosiewski

149 LUDMIŁA POPIEL, JERZY FEDOROWICZ, Formy nikłe, tekst: Piotr Policht

152 Forum Nowych Autonomii Sztuk, tekst: Bożenna Stokłosa

155 Gdybym był księżycem

ŁUKASZ GORCZYCA, ŁUKASZ RONDUDA, Szyja. Awangarda i alkohol, tekst: Karolina Plinta

159 EWELINA CHRZANOWSKA, ADAM RZEPECKI | JOANNA PIOTROWSKA, tekst: Aleksander Kmak

162 The Theater of Robert Anton, tekst: Witold Mrozek

164 Wonder Woman, tekst: Piotr Policht

166 YULIA KRIVICH, Zuchwałość i młodość

MICHAŁ IWANOWSKI, Go home, Polish, tekst: Jakub Majmurek

168 Samospełniająca się przepowiednia

AGATA INGARDEN, Dom, tekst: Daria Grabowska

170 POTENCJA, Interes

Groszowe Sprawy Deluxe, tekst: Piotr Policht

173 Prêt-à-porter, tekst: Zofia Krawiec

projekt
zespół wespół