Tekst: Karolina Plinta
Rok Niepodległości za nami, ale jakie właściwie wnioski można wysnuć ze zorganizowanych z tej okazji wystaw rocznicowych? W kolejnym numerze „Szumu” obszernie próbujemy odpowiedzieć na to pytanie. W dziale „Temat numeru” Tomasz Plata podsumowuje dla nas cztery bodajże najważniejsze wystawy niepodległościowe: Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918 w Muzeum Narodowym w Warszawie, Awangardę i państwo w Muzeum Sztuki w Łodzi, Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz Pomnik. Europa Środkowo-Wschodnia 1918–2018 w warszawskiej Królikarni. Analiza tych wydarzeń to okazja do refleksji nie tylko nad współczesną polityką historyczną, ale także polityką samych instytucji sztuki wobec dyrektyw ministerialnych i granic instytucjonalnej autonomii.
Na wystawy „niepodległościowe” warto patrzeć wielowymiarowo, dlatego o ich rozszerzoną interpretację poprosiliśmy jeszcze innych autorów. W dziale „Teoretycznie” Wojciech Szymański omawia Wielką Wojnę w Muzeum Sztuki w Łodzi. Przeczytajcie koniecznie, jeśli jesteście ciekawi, dlaczego w Polsce „ułański western” sztuki legionowej zastąpił krytyczną refleksję na temat pierwszej wojny światowej. W dziale „Obiekt kultury” Łukasz Zaremba przygląda się z kolei społecznej funkcji pomników, za punkt wyjścia obierając oczywiście wystawę Pomnik. Europa Środkowo-Wschodnia 1918–2018. Na tym jednak nie koniec – więcej o ekspozycjach niepodległościowych przeczytacie w dziale recenzji.
Z polskiej perspektywy rok 1918 to optymistyczna data, ale w innych państwach Europy wygląda to już różnie. Na przykład Węgrzy nie mają czego świętować, a 2018 rok w sztuce minął im przede wszystkim w cieniu kolejnych kontrowersyjnych reform rządu Viktora Orbána. Jak to się może odbijać w sztuce, przeczytacie w dziale „Blok”, w którym piszę o wystawie zestawiającej dwa artystyczne pokolenia działające na Węgrzech w latach 70. – 1971 Parallel Nonsynchronism w budapeszteńskim muzeum Kiscell.
Nieodłączną częścią „Szumu” są artyści, którym zwyczajowo oddajemy kilka stron na zaprezentowanie własnej twórczości. W dziale „Do widzenia” tym razem zagościły nowe obrazy Agaty Bogackiej, zaś na stronach artystek/artystów zobaczycie prace Kamila II, Uli Lucińskiej i Michała Knychausa, Zuzanny Hertzberg oraz Irminy Rusickiej i Kaspra Lecnima. Szczególną uwagę poświęciliśmy Danielowi Rycharskiemu, którego dorobek w dziale „Interpretacje” omawia Piotr Policht. W tym numerze wspieranie artystów biegnie równolegle do upamiętniania tych, którzy od nas odeszli – w październiku 2018 zmarł Edward Dwurnik, malarz, który przez kilkadziesiąt lat portretował Polskę i Polaków, postać barwna i wieloznaczna. U nas artystę wspominają Pola Dwurnik, Teresa Gierzyńska, Maria Poprzęcka, Łukasz Ronduda, Karol Radziszewski, Osman Djajadisastra, Katarzyna Napiórkowska, Przemysław Matecki, Wilhelm Sasnal i Przemysław Kwiek.
W dziale recenzji zwyczajowo serwujemy przegląd tego, co w polskiej sztuce najważniejsze i najciekawsze w minionym kwartale – w tym numerze przeczytacie choćby o wystawie kuratorskiej Bielskiej Jesieni, Co po Cybisie? w Zachęcie czy solowych wystawach Przemysława Branasa i Rafała Jakubowicza. Z kolei w „Rozmowach” czeka na was wywiad z Waldemarem Tatarczukiem z lubelskiego Labiryntu, jedną z najbardziej zasłużonych postaci naszej sceny kuratorskiej. Numer zamyka the best of innej kuratorki – Anety Szyłak, dyrektorki gdańskiego NOMUS, muzeum in statu nascendi. Mamy nadzieję, że wystawy organizowane w tej instytucji już wkrótce będziemy mogli wpisać do redakcyjnego szpigla.
WSTĘP
17
tekst: Karolina Plinta
IN MEMORIAM
30
Edward Dwurnik. 1943–2018
tekst: Pola Dwurnik, Osman Djajadisastra, Karol Radziszewski, Przemysław Kwiek, Katarzyna Napiórkowska, Przemek Matecki, Łukasz Ronduda, Wilhelm Sasnal, Maria Poprzęcka, Teresa Gierzyńska
TEMAT NUMERU
50
Podlegli
tekst: Tomasz Plata
INTERPRETACJE
70
Sztuki stosowane teologicznie
tekst: Piotr Policht
BLOK
88
Awangarda w czasach beznadziei
tekst: Karolina Plinta
OBIEKT KULTURY
98
Czego mogą chcieć pomniki?
tekst: Łukasz Zaremba
TEORETYCZNIE
106
Wyjść poza ułański western. Wokół wystawy Wielka Wojna w Muzeum Sztuki w Łodzi
tekst: Wojciech Szymański
DO WIDZENIA
120
Agata Bogacka
ROZMOWA
126
IN-STY-TU-CJA
Z Waldemarem Tatarczukiem rozmawia Adam Mazur
fotografie: Yulia Krivich
STRONA ARTYSTY / ARTYSTKI
148
Kamil II, 2017-04-19-23-06-21
Zuzanna Hertzberg, Obiekt dedykowany Marii Melchior, z cyklu Ochotniczki Wolności
Inside Job (Ula Lucińska, Michał Knychaus), Overly sexy, smart edgy and dangerous
Irmina Rusicka, rusicka.com
Kasper Lecnim, Włącznik światła, Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta, Wrocław
RECENZJE
154
WSKAZANE
212
Aneta Szyłak
155
Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918, Muzeum Narodowe w Warszawie, tekst: Jakub Banasiak
160
Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, tekst: Ewa Opałka
164
Awangarda i państwo, Muzeum Sztuki w Łodzi, tekst: Jakub Majmurek
168
Czekając na kolejne nadejście, CSW Zamek Ujazdowski, tekst: Piotr Kosiewski
171
Dzieci światła, Galeria Bielska BWA, tekst: Piotr Policht
174
RAFAŁ JAKUBOWICZ, Pedagogika wstydu, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski, tekst: Wiktoria Kozioł
177
KRZYSZTOF M. BEDNARSKI, Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei, MOCAK, Kraków tekst: Waldemar Baraniewski
180
Zderzacz kultur. Sztuka postegzotyczna, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków tekst: Arkadiusz Półtorak
183
Życie codzienne w Polsce, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, tekst: Karolina Plinta
186
PAWEŁ KWIEK, Różnica czasu, Fundacja Arton, Warszawa, tekst: Grzegorz Borkowski
189
Wyjście z centrum, Galeria Arsenał, Białystok, tekst: Piotr Kosiewski
192
Co po Cybisie?, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, tekst: Waldemar Baraniewski
196
PATRYCJA ORZECHOWSKA, Retrogradacja, Galeria SIC! BWA Wrocław, tekst: Marcin Ludwin
201
NATALIA KALIŚ, Pan niewolnik. Męski masochizm w performance okresu PRL-u, Instytut Sztuki PAN tekst: Karolina Plinta
204
Najpiękniejsza Katastrofa, CSW Kronika, Bytom, tekst: Piotr Policht
207
ANKA LEŚNIAK, patRIOTki, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, Radom tekst: Zofia Krawiec
209
PRZEMEK BRANAS, I Wanna Be Your Colonizer, Gdańska Galeria Miejska, tekst: Wojciech Szymański
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury