Tekst: Karolina Plinta, Piotr Policht
Od redakcji
Drugi kwartał 2019 roku w sztuce i kulturze wizualnej zapewne zapadnie wszystkim w pamięć jako czas „afery bananowej” w Muzeum Narodowym w Warszawie czy skandalu wokół „tęczowej Maryjki” – w związku z tymi incydentami łatwo zapomnieć o kluczowych wydarzeniach artystycznych sezonu, ale czerwcowy „Szum” śpieszy z pomocą. W „Temacie numeru” obszernie przedstawiamy sylwetkę Romana Stańczaka. Pod podszewkę prezentowanego na Biennale w Wenecji w Pawilonie Polonia Lotu zagląda Stach Szabłowski, nicując przy okazji mit narastający wokół artysty. Sporym sukcesem może także pochwalić się Jaśmina Wójcik, której film Symfonia fabryki Ursus już zdobywa nagrody na zagranicznych festiwalach. O koncepcji tego monumentalnego projektu i jego znaczeniu w kontekście historii transformacji ustrojowej w Polsce pisze dla nas Jakub Majmurek w dziale „Teoretycznie”.
Potransformacyjne i technologiczne zmiany to także tło dla istniejącego równie długo jak III RP Biennale WRO. O historii tej imprezy oraz o samym środowisku wrocławskiej neoawangardy opowiadają Violetta i Piotr Krajewscy w obszernej rozmowie z Jakubem Banasiakiem i Marcinem Ludwinem. W dziale „Blok” poszukiwania wschodnioeuropejskiej tożsamości pod postacią stylu postsowieckiego, jego antenatów i alternatyw rekonstruuje Karolina Plinta. Zmaganiom z peryferyjną modernizacją, globalnymi relacjami władzy i przepływami kapitału z innej perspektywy przygląda się z kolei Arkadiusz Półtorak, który w dziale „Interpretacje” prześledził rozwój kariery i zainteresowań Janka Simona. W samym centrum globalnego art worldu chce natomiast sytuować się Muzeum Susch Grażyny Kulczyk – kontekstowi powstania placówki, jej rozmaitym znaczeniom oraz, last but not least, pierwszej wystawie, kuratorowanej przez Kasię Redzisz, w „Obiekcie kultury” uważnie przypatruje się Piotr Kosiewski.
Idąc bardziej globalnym tropem w myśleniu o sztuce, w tym numerze do stron artystek i artystów zaprosiliśmy Annę Hulačovą, Rūtenė Merk i Nikę Kupyrovą, ale znalazło się tu miejsce i dla lokalnych młodych osobowości – Marty Krześlak, Krzysztofa Piętki i Sebulca. W dziale „Do widzenia” dopełniają je prace Honzy Zamojskiego. We „Wskazanych” natomiast poprzez zwięzłe the best of opowiada nam o sobie Jarosław Trybuś. Na końcowych kilkudziesięciu stronach tradycyjnie już znajdziecie recenzje z najważniejszych wydarzeń ostatnich miesięcy – od wystawy Joanny Piotrowskiej w Tate po solo Hiwy K w Zachęcie i aktualny highlight CSW Zamek Ujazdowski, czyli Plastyczność planety. Czytajcie nas w wakacje!
11
OD REDAKCJI
tekst: Karolina Plinta, Piotr Policht
30
TEMAT NUMERU
Opowieść o nicowaniu, nicowanie opowieści
tekst: Stach Szabłowski
fotografie: Bartosz Górka
48
INTERPRETACJE
Janek Simon. Ekstrawagancki antropolog kapitalistycznych perwersji
tekst: Arkadiusz Półtorak
66
BLOK
Przykuc, Wołga, Nowy Wschód. Wokół mody na styl postsowiecki
tekst: Karolina Plinta
82
OBIEKT KULTURY
Muzeum Susch. Oględziny miejsca
tekst: Piotr Kosiewski
96
TEORETYCZNIE
Czego uczą nas widma
tekst: Jakub Majmurek
108
DO WIDZENIA
Honza Zamojski
114
ROZMOWA
Tkanie w każdym kierunku
Z Violettą i Piotrem Krajewskimi rozmawiają Jakub Banasiak i Marcin Ludwin
fotografie: Łukasz Rusznica
136
STRONA ARTYSTKI/ ARTYSTY
Anna Hulačová, Graceful Ride
Rūtenė Merk, Cameo
Nika Kupyrova, The Hollow
Marta Krześlak, Po balu
Krzysztof Piętka, Napięcie (Codzienna psychoza niewidzialnego psychoplagiatora
podglądana przez nastoletnią ciężarną papieżycę autoplagiatorkę)
Sebulec, Upadła Angelica…
142
RECENZJE
196
WSKAZANE
Jarosław Trybuś
143
„Polska” na eksport, tekst: Iwona Kurz
146
ANDRZEJ SZCZERSKI, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku
tekst: Piotr Kosiewski
150
PIOTR PIOTROWSKI, Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej, tekst: Wojciech Szymański
153
ANDRZEJ PARUZEL, Szczekał na mnie wnuk psa, który szczekał na Strzemińskiego
tekst: Grzegorz Borkowski
156
Stany skupienia, tekst: Karolina Plinta
159
Zapraszanie. Sarkis – Kantor, tekst: Arkadiusz Półtorak
161
Zjednoczona Pangea, tekst: Jakub Gawkowski
164
Bezludzka Ziemia / FORENSIC ARCHITECTURE, Centrum Natury Współczesnej
tekst: Jakub Gawkowski
168
HIWA K, Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe, tekst: Arkadiusz Półtorak
171
EWA PARTUM, moją galerią jest idea. archiwum galerii adres, tekst: Martyna Nowicka
175
PAWEŁ JARODZKI, Wystawa bez tytułu, która miała się nazywać „Idę z nożem przez miasto”
tekst: Łukasz Musielak
178
JOANNA PIOTROWSKA, All Our False Devices, tekst: Adam Przywara
181
Sztuka kobiet. Iwona Lemke-Konart, tekst: Karolina Majewska-Güde
184
TERESA MURAK, Jestem, tekst: Martyna Nowicka
186
MONIKA DROŻYŃSKA, Something Is No Yes, tekst: Wiktoria Kozioł
189
STEFAN SŁOCKI, Pejzaże, tekst: Jakub Banasiak
192
JADWIGA MAZIARSKA, Jak mam panu na to odpowiedzieć?, tekst: Anna Baranowa
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury