Tekst: Piotr Policht
Od redakcji
Lato dobiega końca, ale temperatura planety nieubłagalnie rośnie. Do coraz gorętszej debaty na temat zmian klimatycznych włączyli się także artyści, na sytuację nie pozostają też głuche polskie instytucje, które w ostatnich miesiącach zaserwowały nam prawdziwą lawinę projektów poświęconych środowisku. Przyglądam im się w „Temacie numeru”, sięgając przy okazji do źródeł ekologicznego zrywu w sztuce lat 70. Neoawangardowych wątków w nowym „Szumie” jest jednak więcej – prawdziwą ucztę przygotowaliśmy dla miłośników twórczości Józefa Robakowskiego, z którym z okazji 80-lecia urodzin rozmowę przeprowadziła Marika Kuźmicz. W obszernym wywiadzie przeczytacie nie tylko o Warsztacie Formy Filmowej czy sporze o pseudoawangardę, ale i dowiecie się, jak Robakowski wspomina spędzane w kolejnych sierocińcach dzieciństwo i co myśli o Facebooku. Na dokładkę proponujemy wnikliwą analizę dorobku innego „warsztatowca”, Pawła Kwieka. Ten tekst Tomasza Załuskiego znajdziecie w „Interpretacjach”.
Rzecz jasna nie tylko nobliwi mężczyźni są bohaterami jesiennego „Szumu” (chociaż w „Do widzenia” nowe wiersze Marcina Świetlickiego ilustruje Marcin Maciejowski). W dziale „Teoretycznie” Katarzyna Bojarska bierze na warsztat wakacyjny highlight Muzeum Sztuki Nowoczesnej, czyli wystawę Farba znaczy krew. Autorka przeanalizowała jej krytyczną wymowę wobec późnokaptalistycznej kultury seksualizującej dziewczynki i infantylizującej kobiety. Z podobnymi problemami mierzyła się także zmarła w tym roku młoda rumuńska artystka Alina Popa. Jej twórczość w dziale „Blok” przybliża Agata Pyzik.
Jedną z sensacji ostatnich miesięcy stała się licytacja odnalezionej Przyjaźni Aliny Szapocznikow. Skomplikowanym losom niechcianego i omal nie zniszczonego całkowicie pomnika przygląda się Waldemar Baraniewski. Oprócz tego nie zabrakło żelaznych punktów programu, czyli stron artystek i artystów – tym razem do współpracy zaprosiliśmy Lilianę Piskorską, Barbarę Grykę, duet Øleg&Kaśka, Mateusza Choróbskiego i Daniila Galkina – oraz pokaźnego ładunku recenzji z najważniejszych wydarzeń sezonu, takich jak Biennale Warszawa, wystawa Body Works w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie czy kolejna edycja Biennale Sztuki Mediów WRO. Wśród nich nie możemy niestety wymienić najnowszych produkcji warszawskiego Muzeum Narodowego. Na otarcie łez zamykamy jednak numer działem „Wskazane”, którego bohaterką została tym razem poprzednia dyrektorka stołecznego muzeum, Agnieszka Morawińska.
15
OD REDAKCJI
tekst: Piotr Policht
42
TEMAT NUMERU
Czarne słońce. Zwrot ekologiczny wczoraj i dziś
tekst: Piotr Policht
62
INTERPRETACJE
Wyzbyć się subiektywności, aby poznać siebie. Autodydaktyki Pawła Kwieka
tekst: Tomasz Załuski
76
BLOK
Alina Popa. Przyszłość bez happy endu
tekst: Agata Pyzik
88
OBIEKT KULTURY
Przyjaźń urynkowiona
tekst: Waldemar Baraniewski
98
TEORETYCZNIE
Z kim pragnie kobieta?
tekst: Katarzyna Bojarska
112
DO WIDZENIA
Marcin Maciejowski
118
ROZMOWA
Nie ma niepotrzebnych doświadczeń
Z Józefem Robakowskim rozmawia Marika Kuźmicz
fotografie: Marcin Kaliński
140
STRONY ARTYSTÓW
Liliana Piskorska, Cecylia Chojnacka | Strajk Kobiet Kłodzko, z cyklu Praktyki grupowe
Barbara Gryka, Performans na dobre i na złe
Øleg & Kaśka, fot. Zuza Piekoszewska
Mateusz Choróbski, High Windows (radiator, thermos filler glass)
Daniil Galkin, Katechizm polskiego dziecka, screenshot ze strony Callistoshop.pl
146
RECENZJE
188
WSKAZANE
Agnieszka Morawińska
147
Rasa i las. INTERPRT, tekst: Jacek Małczyński
150
Historie o starości, tekst: Wojciech Albiński
152
MAREK CHLANDA, Studium posłuszeństwa, tekst: Waldemar Baraniewski
155
Body Works, tekst: Aleksander Kmak
158
18. Biennale Sztuki Mediów WRO, Wrocław, tekst: Ryszard W. Kluszczyński
161
Lalki: teatr, film, polityka, tekst: Agata Pyzik
164
LUIZA NADER, Afekt Strzemińskiego. „Teoria widzenia”, rysunki wojenne, „Pamięci przyjaciół – Żydów”, tekst: Piotr Kosiewski
167
Masochistki, tekst: Karolina Plinta
170
DOMINIKA OLSZOWY, Happy End, tekst: Karolina Plinta
173
KATARZYNA JÓZEFOWICZ, Poza słowami, tekst: Piotr Kosiewski
176
Wszyscy spotkamy się w tym samym miejscu, tekst: Antoni Michnik
181
Małposzczur, tekst: Dorota Łagodzka
184
ZBIGNIEW WARPECHOWSKI, Rysunek na plecach, tekst: Stach Szabłowski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury