Od redakcji
tekst: Piotr Policht
Pięć lat to niekiedy cała epoka. Pod koniec 2014 roku opublikowaliśmy pierwszy Alfabet Młodych. Wówczas kończyła się era ciepłej wody w kranie, a prezydentem USA był nadal Barack Obama. Równie mocno jak pejzaż polityczny zmieniła się od tego czasu rzeczywistość artystyczna. Spośród artystek i artystów z naszego ówczesnego alfabetu jedni umocnili swoje pozycje, inni, jak bohater naszej okładki sprzed pięciu lat, Gregor Różański, w międzyczasie praktycznie przestali zajmować się sztuką. Choć wielu z nich nadal łapie się na kategorię emerging, nastąpiła pokoleniowa zmiana warty, którą w tym numerze próbujemy uchwycić i zdefiniować. Na tym nie koniec podsumowań. W pierwszych numerach magazynu zajmowaliśmy się opisywaniem dzisiejszego pola sztuki przez pryzmat instytucji, rynku czy krytyki. Przyszła pora na the bigger picture – w dziale „Teoretycznie” Jakub Banasiak opisuje modernizację polskiego pola sztuki w ostatnim trzydziestoleciu, zwracając uwagę na dwa konkurencyjne paradygmaty, z których jeden, model modernizacji endemicznej, o silnie konserwatywnym rysie, dziś może stać się tym dominującym.
Jeśli zarysowana wizja transformacji rodzimego pola sztuki wyda wam się nieco przygnębiająca, na odtrutkę polecamy przeprowadzoną przez Jakuba Banasiaka rozmowę z Pawłem Leszkowiczem. Pionier queerowania historii polskiej sztuki i autor takich wystaw jak słynna Ars Homo Erotica okazuje się niepoprawnym optymistą, choć nie szczędzi też gorzkich słów pod adresem niektórych instytucji i osób – dowiecie się między innymi, w której ze stołecznych instytucji Paweł Leszkowicz bywa tylko w restauracji i księgarni. A skoro o instytucjach mowa, „Obiektem kultury” został w tym numerze gdański NOMUS – kolejny przykład popularnego nad Wisłą modelu „muzeum w budowie”. Jego powstającej kolekcji – ale i pozycji muzeum na trójmiejskiej i ogólnopolskiej scenie – przygląda się Stach Szabłowski.
Do stołecznego muzeum w budowie wybrał się natomiast Wojciech Szymański, który w dziale „Interpretacje” analizuje ewolucję antyfaszystowskiego dyskursu na przykładzie wystawy Nigdy więcej. Sztuka przeciwko wojnie i faszyzmowi. W dziale „Blok” przybliżamy zwycięski Pawilon Litewski tegorocznego Biennale w Wenecji. O operowym performansie nagrodzonym Złotym Lwem pisze litewska krytyczka Agnė Narušytė. Obrazy z innego, stambulskiego biennale prezentuje z kolei Piotr Uklański – w dziale „Do zobaczenia” obejrzycie jego najnowsze prace. Z kolei realizacje początkujących artystów jak zawsze na „Stronach artystów/artystek”. Jak co roku o tej porze recenzujemy też najciekawsze propozycje przedstawione na Warsaw Gallery Weekend, a do tego między innymi wystawy Tomasza Kręcickiego w Tarnowie czy Marty Krześlak w Gdańsku oraz ostatnią odsłonę Warszawy w Budowie. Na zakończenie – co ogląda i czego słucha, zdradza we „Wskazanych” Natalia Sielewicz.
11
OD REDAKCJI
tekst: Piotr Policht
26
TEMAT NUMERU
Alfabet Młodych 2019
tekst: Redakcja
48
INTERPRETACJE
ilustracje: Zofia Pałucha
Wieczny faszyzm
tekst: Wojciech Szymański
68
BLOK
Lenistwo przed katastrofą. Pawilon Litewski na 58. Biennale w Wenecji
tekst: Agnė Narušytė
tłumaczenie: Danuta Balašaitienė
78
OBIEKT KULTURY
NOMUS na nowej drodze życia, czyli wszyscy jesteśmy (z) gdańszczanami
tekst: Stach Szabłowski
92
TEORETYCZNIE
Normalizacja i dwie modernizacje. Pole sztuki w Polsce po 30 latach przemian
tekst: Jakub Banasiak
ilustracje: Maja Demska
110
DO WIDZENIA
Piotr Uklański
116
ROZMOWA
Alive and kicking
Z Pawłem Leszkowiczem rozmawia Jakub Banasiak
fotografie: Anna Zagrodzka
138
STRONA ARTYSTKI/ARTYSTY
Viacheslav Poliakov, Odesa
Konrad Żukowski, Pracownia
Agata Słowak, Autoportret z tarką
Tea Stražičić, Tulpa for Omsk
Bezimienny, Ognisty Golem
Vitaly Bezpalov, Or
144
RECENZJE
200
WSKAZANE
Natalia Sielewicz
145 Strajk: Käthe Kollwitz, Hito Steyerl, Keren Donde, tekst: Ewa Majewska
148 TOMASZ KRĘCICKI, XXL, tekst: Jakub Banasiak
150 FRANCISZKA THEMERSON, Linie życia, tekst: Martyna Nowicka
153 MARTA KRZEŚLAK, Stars Cry, tekst: Karolina Plinta
156 VLADA RALKO, Widmo wolności, tekst: Agata Pyzik
159 16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny, tekst: Piotr Kosiewski
162 Ściany mają uszy, tekst: Anna Batko
165 WILHELM SASNAL, Znaki nierówności
ARTUR ŻMIJEWSKI, Gesty, tekst: Jakub Majmurek
168 PIOTR SŁODKOWSKI, Modernizm żydowsko-polski. Henryk Streng/Marek Włodarski a historia sztuki, tekst: Wojciech Szymański
171 ZUZA GOLIŃSKA, Słońca, tekst: Karolina Plinta
174 Transfert, tekst: Łukasz Mojsak
178 Przypadek Jadwigi S., tekst: Wiktoria Szczupacka
180 DOMINIKA OLSZOWY, Duch domu, tekst: Wojciech Albiński
183 AGNIESZKA DAUKSZA, Jaremianka. Biografia, tekst: Piotr Słodkowski
185 XI Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto, tekst: Wiktoria Kozioł
189 Ludzie jak bogowie, tekst: Marcin Ludwin
192 BARTEK BUCZEK, Kolarz, tekst: Marta Kudelska
195 Warszawa w Budowie 11, tekst: Marta Leśniakowska
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury