Jakub Banasiak
Zacznijmy, nie owijając w bawełnę: to ostatni numer drukowanego „Szumu”. Po (niemal) dziesięciu latach i 39 wydanych numerach żegnamy się z drukiem. Historia czasopiśmiennictwa krytycznoartystycznego to element historii życia artystycznego, a historia życia artystycznego to element historii sztuki. Teraz drukowany „Szum” staje się częścią tej pierwszej, a więc również i dwóch pozostałych. Przyczyny zamknięcia wydania drukowanego są prozaiczne – to wynik wzrostu cen wszystkiego, a więc także papieru i druku. Takie czasy, a my zawsze byliśmy symptomem swoich czasów. I będziemy: w 2023 roku zaprezentujemy nową stronę internetową „Szumu”. Znajdą się na niej nasze dotychczasowe działy, ale również wszystkie treści, które do tej pory publikowaliśmy w wydaniu drukowanym: pogłębione eseje, teksty akademickie, obszerne wywiady plus kilka niespodzianek. Słowem, na nowej stronie znajdzie się wszystko to, co w druku – i wiele więcej. A zatem – przeprowadzamy się, a nie wyprowadzamy.
A teraz niech tradycji stanie się zadość, czyli zacznijmy w końcu szybki przegląd nowego numeru. Otwierają go teksty niezwykłe. Zaczynamy od bloku wspomnień o zmarłej niedawno ikonie światowej sztuki, nieodżałowanej Natalii LL. Wspomnienia przygotowały wybitne autorki, dzięki którym tw.rczość Natalii ujawnia coraz to nowe warstwy znaczeń. Następnie mamy zaszczyt przedstawić tekst Bożeny Kowalskiej, ikony historii sztuki polskiej, szczególnie tej o abstrakcyjnym zacięciu. Bożena Kowalska napisała dla nas tekst, w którym podsumowuje działalność założonej przez siebie, a obchodzącej właśnie jubileusz pięćdziesięciolecia Galerii 72.
Dalej jest bardziej tradycyjnie, ale nie mniej interesująco. Nasz ostatni „Temat numeru” to esej programowy o nowej krytyce pióra Aleksego Wójtowicza. Jak uprawiać krytykę w postkrytycznych czasach? Czy „czuły narrator” może być krytycznym recenzentem? W redakcji zadajemy sobie to pytanie od dłuższego czasu – zmierzch wydania drukowanego to dobry moment na to, by otworzyć nowy rozdział „szumowej” krytyki. Przy okazji zapraszamy na spotkanie wokół tego tematu, które odbędzie się w warszawskiej Galerii Studio w styczniu 2023 roku.
W „Interpretacjach” Karolina Majewska-Güde podsumowuje tegoroczne documenta w Kassel i Berlin Biennale. Również i te imprezy przeformułowują swoje założenia w nowych, postkrytycznych, a przede wszystkim zdekolonizowanych czasach. „Blok” (też znajdzie się na nowej stronie!) to tym razem recenzja z praskiego Biennale Matter of Art. Ta zapowiadana jako dekolonizacyjny eksperyment impreza wypadła znacznie słabiej niż wydarzenia u naszych zachodnich sąsiadów: miało być przełomowo, ale czy było? Z kolei w „Obiekcie kultury” Polina Baitsym pisze o praktykach ukraińskiej pary artystycznej Ady
Rybaczuk i Wołodymyra Melnyczenko, dla których szczególnie ważny był problem pamięci, co zaowocowało powstaniem takich dzieł jak słynna Ściana Pamięci w Kijowie.
Tyle zagranica, a co u nas? W dziale „Teoretycznie” Wiktoria Kozioł rozbiera na czynniki pierwsze wystawę Marioli Przyjemskiej w stołecznej Zachęcie oraz poświęconą tej artystce książkę Ewy Majewskiej. Oba projekty wypełniają jedną z wielu dziur w polskiej sztuce i niech takich wypełnień będzie jak najwięcej (co nie znaczy, że należy traktować je bezkrytycznie, czego dowodzi tekst Kozioł). Z kolei Karolina Plinta rozmawia z kolejną ikoną historii sztuki, profesor Marią Poprzęcką, o jej uniwersyteckim doświadczeniu, kryzysie systemu edukacji i nie tylko. Do tego, jak zwykle, recenzje najważniejszych wystaw oraz strony artystów i artystek, a na deser „Wskazane” – no cóż, jeszcze jednej ikony, czyli profesora Andrzeja Turowskiego. To chyba godne zakończenie wydań drukowanych.
17
OD REDAKCJI
tekst: Jakub Banasiak
32
IN MEMORIAM
Natalia LL 1937-2022
46
O jeszcze jednej straconej szansie polskiej sztuki
tekst: Bożena Kowalska
52
TEMAT NUMERU
W interesie myszy
tekst: Aleksy Wójtowicz
60
INTERPRETACJE
Oduczyć się imperializmu. Wokół 12. Berlin Biennale i documenta 15
Tekst: Karolina Majewska-Güde
72
BLOK
Powidok wierzchołka
Tekst: Karolina Plinta
84
OBIEKT KULTURY
Pamięć jako forma oporu: sztuka duetu ARWM
Tekst: Polina Baitsym
Tłumaczenie: Joanna Figiel
96
DO WIDZENIA
Tomasz Kręcicki
102
TEORETYCZNIE
Klaser kolekcjonerski z metkami. Too many logos
Tekst: Wiktoria Kozioł
116
ROZMOWA
Płynąc za horyzontem
Z Marią Poprzecką rozmawia Karolina Plinta
Fotografie: Witek Orski
STRONA ARTYSTKI/ARTYSTY
130
Edna Baud, LIBRARY
131
Igor Kubik, XIV Temperance, z serii Futuro Tarot
132
Mateusz Woś, praca nr 2179 z serii Wylęgarnia
133
Wiktor Gałka, nad brzegiem
134
RECENZJE
168
WSKAZANE
Andrzej Turowski
135
Świat nie wierzy łzom. Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia, tekst: Karolina Plinta
139
Na głos, tekst: Aleksy Wójtowicz
144
ZYGMUNT RYTKA, Szkoła patrzenia, tekst: Aleksander Kmak
150
Nowy początek. Modernizm w II RP, tekst: Piotr Kosiewski
156
6 septembre. Hommage à Christian Boltanski, tekst: Wojciech Szymański
159
JACEK STANISZEWSKI, Nobody’s Perfect, tekst: Maksymilian Wroniszewski
162
Awangardzistka. Maria Nicz-Borowiakowa (1896-1944), tekst: Piotr Kosiewski
165
KAMIL KUKLA, Utropa; DOMINIK RISZTEL, BARTEK BUCZEK, Koks story tekst: Anna Batko
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych