Kiedy w czerwcu niniejszy numer „Szumu” będzie znikać z księgarń i salonów prasowych, ustępując miejsca następnemu, nasz tytuł skończy rok. „Czwórka” jest więc dla nas wydarzeniem specjalnym – domykamy nią pierwszy cykl wydawniczy. To dobra okazja, żeby zainaugurować prenumeratę naszego magazynu (szczegóły znajdą Państwo w środku numeru). Nadal będziemy ukazywać się co kwartał – z równą regularnością jak dotychczas.

Trzeba przyznać, że to był intensywny rok! „Szum” na dobre zadomowił się w polskim pejzażu artystycznym. Udało nam się rozruszać konkurencję i zawalczyć o tytuł wiodącego pisma o sztuce współczesnej. Kłaniamy się nisko Czytelnikom, reklamodawcom i wszystkim życzliwym krytykom. Nie byłoby nas, gdyby nie otwartość i wsparcie warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Tam też spotykamy się na debatach z okazji premiery każdego numeru, na które wszystkich serdecznie zapraszamy.

Czwarty numer „Szumu” otwieramy kolejną częścią naszego cyklu, w którym próbujemy „mapować” polskie życie artystyczne początku drugiej dekady XXI wieku. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych tekstów, także i ten zaczynamy od rysu historycznego – tym razem Adam Mazur przygląda się instytucjom (ilustruje Monika Zawadzki). Ekspozycyjnym wydarzeniem wiosny ma szansę zostać wystawa Co widać. Polska sztuka dzisiaj (MSN) przygotowana przez Sebastiana Cichockiego i Łukasza Rondudę. Ten ostatni to także bohater rozmowy tego numeru (uzupełnionej wspaniałymi fotografiami autorstwa Zuzy Krajewskiej). W „Interpretacjach” Karolina Plinta stara się odrobić zadanie postawione przez kuratorów MSN-u i wyłuskać stylistyczną dominantę polskiej sztuki ostatnich trzech lat. Z kolei naszym „Wydarzeniem” jest jubileusz Złotego Grona (w zeszłym roku minęło pół wieku od pierwszej edycji), z której to okazji BWA Zielona Góra przygotowało cykl wystaw. Pisze o nich Konrad Schiller. W dziale „Do Widzenia” prezentujemy cykl zasygnalizowany na okładce, czyli Wayward Layer Tymka Borowskiego & Pawła Śliwińskiego. „Teoretycznie” pisze tym razem Magdalena Moskalewicz, która wzięła na warsztat „International Art English”, czyli specyficznie dyskursywny wykwit dzisiejszego świata sztuki. Grzegorz Piątek analizuje socoperetkę Czeriomuszki, „Obiekt Kultury” tego numeru. Do tego żelazne punkty programu: felietony, obszerny blok recenzji (w odświeżonej makiecie!) i „Wskazane”, które tym razem przygotował dla nas Andrzej Starmach. Zapraszamy do lektury!

Jakub Banasiak, Adam Mazur

Spis treści

s. 15
od redakcji
tekst: Jakub Banasiak, Adam Mazur

temat numeru
s. 24
Zamki na piasku. Instytucje sztuki w polsce
tekst: Adam Mazur

felieton
s. 39
#museumselfie –z kamerą wśród muzealników
tekst: Zuzanna Stańska

obiekt kultury
s. 40
Jarzębinowa utopia modernizmu
tekst: Grzegorz Piątek

wydarzenie
s. 46
Między salonem a eksperymentem. Pamięć o Złotym Gronie
tekst: Konrad Schiller

interpretacje
s. 56
Nowy Formalizm. Sztuka naszych czasów
tekst: Karolina Plinta

felieton
s. 65
Krytyk jako artysta
tekst: Wojciech Szymański

rozmowa
s. 66
Kurator rodzinny. Z Łukaszem Rondudą rozmawia Adam Mazur

do widzenia
s. 80
Tymek Borowski & Paweł Śliwiński
Wayward Layer

teoretycznie
s. 84
Aj-ej-i, czyli język, którym mówimy
tekst: Magdalena Moskalewicz

s. 94
recenzje

wskazane
s. 148
Andrzej Starmach

Spis treści recenzji

s. 96
Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku
ms², Łódź
tekst: Piotr Słodkowski

s. 98
Adam Rzepecki, Preferuję bardziej zrzutę niż kulturę
BWA Sokół, Nowy Sącz
tekst: Emanuela Kuziel

s.100
Cezary Poniatowski, Gumoleum
Galeria Piktogram, Warszawa
tekst: Konrad Schiller

s. 102
30. wystawa Rady Europy. Potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku
MOCAK, Kraków
tekst: Wojciech Wilczyk

s. 103
Cykl wystaw Cities on the edge:
Ściana, za którą coś/nic* się nie stało
Bogota. Miasto na krawędzi
CSW Łaźnia, Gdańsk
tekst: Marta Wróblewska

s. 105
Roman Cieślewicz – legenda polskiego plakatu. Dzieło i postać
Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
tekst: Adam Mazur

s. 108
Dla każdego gestu inny aktor
Art Stations Foundation, Poznań
tekst: Jakub Bąk

s. 110
Jiří Kovanda, Jeszcze tu nie byłem
Eva Kotátková, Fazy snu
Muzeum Współczesne Wrocław
tekst: Marcin Ludwin

s. 113
Domy srebrne jak namioty
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
Muzeum Współczesne Wrocław

Romano kher. O romskiej sztuce, estetyce i doświadczeniu
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
tekst: Katarzyna Szydłowska

s. 115
Ewa Juszkiewicz, Pukle
Galeria lokal_30, Warszawa
tekst: Zofia Krawiec

s. 118
Mikroutopie codzienności
CSW „Znaki Czasu”, Toruń
tekst: Piotr Kosiewski

s. 120
Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
tekst: Piotr Słodkowski

s. 122
Kurator Libera: Artysta w czasach beznadziei. Najnowsza sztuka polska
wystawa w ramach cyklu Studio Mistrzów
BWA Awangarda, Wrocław
tekst: Karolina Plinta

s. 124
Mikrohistorie
Królikarnia, oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
tekst: Waldemar Baraniewski

s. 128
Piotr Skiba, Vulgar Display of Power
Muzeum Współczesne Wrocław
tekst: Magdalena Zięba

s. 131
Róża jest różą
BWA Tarnów
tekst: Piotr Kosiewski

s. 134
Sławomir Elsner, Pano-rama 2013
Rondo Sztuki, Katowice
tekst: Aleksander Kmak

s. 136
Yan Tomaszewski, Muzeum Reprodukcji
Galeria Asymetria, Warszawa
tekst: Anna Diduch

s. 137
Architekt: demiurg czy podwykonawca?
Festiwal Warszawa w Budowie 5
Muzeum Historyczne m.st. Warszawy
tekst: Anna Cymer

s. 139
Wojciech Bąkowski
Wystawa prac: „Przegląd widoków”, „Mapa czuwania”, „Odnalezienie siebie”
Galeria Stereo, Warszawa
tekst: Jakub Banasiak

s. 141
Krzysztof Wodiczko, Przejście 1969–1979
Fundacja Profile, Warszawa
tekst: Aleksander Kmak

s. 143
Yinka Shonibare, Wybrane prace
Gdańska Galeria Miejska
Muzeum Współczesne Wrocław
tekst: Katarzyna Szydłowska

s. 145
Zbigniew Rybczyński
Atlas Sztuki, Łódź
tekst: Anna Diduch

s. 146
Biennale Performa 13
Nowy Jork
tekst: Joanna Zielińska

projekt
zespół wespół