SZUM NR 5 OKLADKA net

Może być celebrytą, narcyzem, buntownikiem… Czasy młodopolskiej bohemy już dawno minęły, ale jego imię dalej budzi emocje i wiąże się z szeregiem romantycznych skojarzeń. Artysta. Fundament obiegu sztuki. Przynajmniej teoretycznie, bo dziś, paradoksalnie, musi walczyć o swoje miejsce z innymi graczami sceny artystycznej. W poprzednich numerach „Szumu” pisaliśmy już o niektórych z nich – akademiach sztuk pięknych, galeriach i rynku, jak również o instytucjach publicznych. Teraz przyszedł czas na samych twórców. Społeczne figury artystów powstałe po 1989 roku próbuje uchwycić Jakub Banasiak. Integralnym dopełnieniem jego artykułu są przygotowane specjalnie dla „Szumu” ilustracje Marcina Maciejowskiego. Temat numeru dopełnia tekst Anki Ptaszkowskiej, która opisuje współpracę Henryka Stażewskiego i Daniela Burena, a także przeprowadzony przez nią wywiad z tym ostatnim. W kontrze do tych materiałów można usytuować esej Janka Owczarka poświęcony grupie młodych, awangardowych artystów, czyli Billy Gallery. Wydarzeniem numeru jest dla nas ekspozycja Pawła Althamera w New Museum – z tej okazji Adam Mazur rozmawia ze współkuratorem wystawy, Massimilianem Gionim. Uważnej lekturze polecamy również tekst Zofii Krawiec oraz Łukasza Rondudy, w którym autorzy podejmują temat obecności praktyk BDSM w sztuce polskiej, traktując to pojęcie jako pojemną metaforę. Niezależnie od opinii odnośnie do tytułowego unieruchomienia materiał ten pozostaje ważnym głosem w dyskusji o obecnym kształcie polskiej sceny artystycznej. Na łamach „Szumu” prezentujemy też egzotyczny spodek z Kielc, którego kosmiczną formę i prozaiczną funkcję analizuje Klara Czerniewska. Jak zwykle w przypadku Obiektu Kultury tekstowi towarzyszą spektakularne fotografie. Tym razem publikujemy wyimek ze wspaniałego cyklu UFO autorstwa duetu Dagmar Keller i Martin Wittwer. Podążając tropem architektonicznym, w dziale Do Widzenia prezentujemy fotografie domu Zofii i Oskara Hansenów w Szuminie autorstwa Jana Smagi. Magazyn tradycyjnie zamyka kilkudziesięciostronicowy blok recenzji najciekawszych wydarzeń minionego kwartału. Zapraszamy do lektury!

Spis treści

OD REDAKCJI | Jakub Banasiak, Adam Mazur, s. 15.

TEMAT NUMERU | Cóż po artyście w czasie marnym, Jakub Banasiak, s. 26

FELIETON | Trzy po trzy, Wojciech Szymański, s. 41

OBIEKT KULTURY | Z powrotem w przyszłość. Kto dziś wierzy w UFO?, Klara Czerniewska, s. 42

WYDARZENIE | Unieruchomienie, Zofia Krawiec, Łukasz Ronduda, s. 50

FELIETON | Feminizm tylko w granicach?, Karolina Plinta, s. 58

INTERPRETACJE | Billy Gallery. Szlifowanie wirtualnych chodników, Janek Owczarek, s. 60

FELIETON | Supermoce muzealne i google glass, Zuzanna Stańska, s. 71

ROZMOWA | Introspektywa. Z Massimiliano Gioni rozmawia Adam Mazur, s. 72

TEORETYCZNIE | Historia w historii, Buren, Stażewski, Krasiński, Anka Ptaszkowska, s. 84; Najwyższy szczebel. Z Danielem Burenem rozmawia Anka Ptaszkowska, s. 94

RECENZJE | s. 98

WSKAZANE | Bogna Świątkowska, s. 140

Spis treści recenzji

s. 100: Janek Simon, Podróże na Wschód i na Południe, Galeria Awangarda, BWA Wrocław, tekst: Marcin Ludwin

s. 101: Karol Radziszewski, Pozdrowienia z Ameryki, CSW Łaźnia, tekst: Konrad Schiller

s. 103: Konrad Maciejewicz, Come to daddy, lokal_30, tekst: Aleksander Kmak

s. 104: Paulina Ołowska, Czar Warszawy, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki; Martha Rosler, Poradnik dla zagubionych: jak odnieść sukces w nowej Polsce, CSW Zamek Ujazdowski, tekst: Agata Pyzik

s. 107: Wojciech Puś, Wcale nie film, Bunkier Sztuki, tekst: Wojciech Szymański

s. 109: Jiří David, …bezczasowy czas = faktycznie nic się nie dzieje!, Le Guern, tekst: Karolina Plinta

s. 112: Katarzyna Kozyra, Szukając Jezusa, Atlas Sztuki, tekst: Marta Skłodowska

s. 114: Miłość własna. Czyli artyści kochają siebie, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, tekst: Karolina Plinta

s. 116: Promieniowanie, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, tekst: Adam Mazur

s. 119: Agnieszka Taborska, Niedokończone życie Phoebe Hicks, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2013, tekst: Marta Kudelska

s. 122: Tajsa. Wczoraj i jutro brzmi tak samo, BWA Tarnów, tekst: Piotr Drewko

s. 125: Radek Szlaga, Milenium, Czytelnia Sztuki, tekst: Piotr Zdybał

s. 126: Rafał Bujnowski, Zmierzch, Galeria Arsenał, Białystok; Rafał Bujnowski. Polityka obrazów. Wybrane prace z lat 1999–2013, Raster, Warszawa, tekst: Piotr Kosiewski

s. 129: Władysław Hasior. Europejski Rauschenberg?, MOCAK, tekst: Piotr Kosiewski

s. 134: Michał Budny, Mira, galeria Svit, tekst: Marketa Stara

s. 136: Pauline Boty i pop-art, Muzeum Sztuki, Łódź, tekst: Karolina Plinta

s. 138: Jakub Julian Ziółkowski, Imagorea, BWA Zielona Góra, tekst: Łukasz Musielak

projekt
zespół wespół