W tym roku media zdominowały rozmaite podsumowania ćwierćwiecza wolnej Polski. W kulturze skończyło się na rytualnym poklepywaniu się po plecach i wzajemnych gratulacjach. Atmosferę pikniku psuli jedynie walczący o prawa pracownicze, emerytury i ubezpieczenie społeczne artyści. Dzisiaj, kiedy jubileuszowy kurz powoli opada, wyraźnie widać bezsens prób podsumowania ćwierćwiecza w jednej zgrabnej formule typu naj. Wydaje się, że dużo bardziej interesujące jest spojrzenie na pokolenie, dla którego Trzecia Rzeczpospolita stanowi coś naturalnego, a nie wywalczonego. Dlatego tematem niniejszego numeru „Szumu” jest przygotowany przez redakcję i zilustrowany przez Cezarego Poniatowskiego Alfabet młodych. W znanej z zeszłorocznego numeru grudniowego formule przedstawiamy to, co naszym zdaniem najciekawsze i najbardziej znaczące. Za Wydarzenie uznaliśmy otwartą we wrześniu w Krakowie Cricotekę. O instytucji, która może nie ma jeszcze rangi Muzeum Picassa, ale już budzi gorące emocje, pisze specjalistka od twórczości Tadeusza Kantora i wieloletnia przyjaciół- ka artysty Anka Ptaszkowska. Cricoteka powraca również w dziale Recenzje, a także w rozmowie z Joanną Zielińską, kuratorką odpowiedzialną za program instytucji. Instytucje – choć już w innym ujęciu – to także temat eseju Karola Sienkiewicza, który krytycznie spogląda na neoliberalną dynamikę stojącą za rozwojem całego pola produkcji kulturowej. Tekst zilustrował dla nas Łukasz Surowiec. W dziale Obiekt Kultury o południowoamerykańskiej realizacji Oskara i Zofii Hansenów pisze Aleksandra Kędziorek. Z kolei Aneta Rostkowska interpretuje strategie twórcze Łukasza Jastrubczaka. W dziale Do Widzenia przybliżamy najnowsze prace Anety Grzeszykowskiej z wystawy Selfie w Rastrze, która to ekspozycja – recenzowana w numerze przez Agatę Pyzik – stała się jednym z wydarzeń tegorocznej edycji Warsaw Gallery Weekend. Numer „Szumu” zwyczajowo zamyka dział Wskazane, tym razem w wydaniu Natalii LL. Do tego oczywiście nasze stałe rubryki, czyli felietony i recenzje. Siódmy numer naszego magazynu przynosi także materiał smutny, a mianowicie wybór wspomnień i prac przygotowanych w hołdzie zmarłemu przedwcześnie artyście i pedagogowi Leszkowi Knaflewskiemu. O tym, jak ważny również dla nas był to twórca, świadczy umieszczenie jego pracy na okładce pierwszego numeru „Szumu”. Leszek wspierał nasze pismo, przyjął zaproszenie na jedną z naszych dyskusji, zgodził się także zilustrować zeszłoroczne A–Z – i zrobił to wspaniale. W tym roku Go żegnamy. Dziękujemy bliskim i przyjaciołom Knafa, którzy zgodzili się uczcić jego pamięć na łamach naszego magazynu.
OD REDAKCJI
s.11
tekst: Jakub Banasiak, Adam Mazur
TEMAT NUMERU
s. 18 Alfabet młodych
tekst: Jakub banasiak, Adam Mazur, Karolina Plinta
KNAF
s. 33
tekst: Zuzanna Hadryś, Jarosław Lubiak, Michał Woliński, Honza Zamojski
ilustracje: Wojciech Bąkowski, Daniel Koniusz, Kamil Kuskowski, Aleksandra Ska, Konrad Smoleński, Dagny & Daniel Szwed, Andrzej Wasilewski, Honza Zamojski
OBIEKT KULTURY
s. 50
Forma otwarta na antypodach
tekst: Aleksandra Kędziorek
FELIETON
s. 61
Natłok multimediów
tekst: Zuzanna Stańska
WYDARZENIE
s. 62
Perspektywy Cricoteki
tekst: Anka Ptaszkowska
FELIETON
s. 73
Mnemozeum
tekst: Piotr Rypson
INTERPRETACJE
s. 74
Jan G. Lee i Łukasz Jastrubczak. Historia pewnej projekcji
tekst: Aneta Rostkowska
Felieton
s. 85
Złe tłumaczenie
tekst: Wojciech Szymański
Rozmowa
s. 86
Obrazoburcza linia. Z Joanną Zielińską rozmawia Adam Mazur
FELIETON
s. 99
Raport z ambasady
tekst: Karolina Plinta
TEORETYCZNIE
s. 100
W sieci i poza nią
tekst: Karol Sienkiewicz
DO WIDZENIA
s. 108
Selfie
Aneta Grzeszykowska
s. 112
RECENZJE
WSKAZANE
s. 172
Natalia LL
s. 114
Ustawienia prywatności. Sztuka po internecie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
tekst: Karolina Plinta
s. 118
Wojciech Bruszewski, Mateusz Sadowski, across realities
Fundacja Arton, Warszawa
tekst: Karolina Plinta
s.120
Antje Majewski, Muzeum w garażu
Pola Magnetyczne, Warszawa
tekst: Szymon Maliborski
s. 122
3 Artloop Festival „relax + rekreacja”
Sopot
tekst: Aleksander Kmak
s. 126
Teresa Żarnowerówna 1897–1949. Artystka końca utopii
Muzeum Sztuki, Łódź
tekst: Piotr Słodkowski
s. 130
Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/ Galeria sztuki najnowszej
Muzeum Współczesne Wrocław
tekst: Joanna Kobyłt
s. 132
Głos
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
tekst: Konrad Schiller
s. 135
László Fehér – Roman Lipski
Atlas Sztuki, Łódź
tekst: Marta Skłodowska
s. 139
Mária Bartuszová, Formy przejściowe
Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
tekst: Piotr Kosiewski
s. 142
Plener BWA / Tarnów 2014. Ogólnopolski zjazd pracowników instytucji tworzących dawną sieć BWA
BWA Tarnów
tekst: Jakub Banasiak
s. 146
Robert Kuśmirowski, Träumgutstrasse
Salon Akademii, Warszawa
tekst: Piotr Drewko
s. 149
Aneta Grzeszykowska, Selfie
Raster, Warszawa
tekst: Agata Pyzik
s. 151
Rysopis. Wystawa artystów urodzonych w Polsce około 1989 roku
Centrum Sztuki WRO, Dom Handlowy Renoma, Wrocław
tekst: Marcin Ludwin
s. 153 Zbigniew Warpechowski, To
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
tekst: Piotr Kosiewski
s. 157
Zuzanna Janin, Siedmiu ojców
lokal_30, Warszawa
tekst: Adam Mazur
s. 160
Performance Now (W ramach krakowskich Reminiscencji Teatralnych)
Bunkier Sztuki, Kraków
tekst: Joanna Zielińska
s. 162
Dorota Jarecka, Barbara Piwowarska, Erna Rosenstein. „Mogę powtarzać tylko nieświadomie” / „I can repeat only Unconsciously”
Fundacja Galerii Foksal, Warszawa 2014
tekst: Waldemar Baraniewski
s. 165
Fortunata Obrąpalska. Między piktorializmem a eksperymentem
Galeria Piekary, Poznań 2014
tekst: Adam Mazur
s. 167 Agata Pyzik, Poor but sexy. Culture clashes in Europe east and west
Zero Books, Winchester–Washington 2014
tekst: Teodor Ajder
s. 169
Andrzej Wróblewski. Unikanie stanów pośrednich
Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz, Warszawa–Ostfildern 2014
tekst: Daniel Muzyczuk