W tym roku media zdominowały rozmaite podsumowania ćwierćwiecza wolnej Polski. W kulturze skończyło się na rytualnym poklepywaniu się po plecach i wzajemnych gratulacjach. Atmosferę pikniku psuli jedynie walczący o prawa pracownicze, emerytury i ubezpieczenie społeczne artyści. Dzisiaj, kiedy jubileuszowy kurz powoli opada, wyraźnie widać bezsens prób podsumowania ćwierćwiecza w jednej zgrabnej formule typu naj. Wydaje się, że dużo bardziej interesujące jest spojrzenie na pokolenie, dla którego Trzecia Rzeczpospolita stanowi coś naturalnego, a nie wywalczonego. Dlatego tematem niniejszego numeru „Szumu” jest przygotowany przez redakcję i zilustrowany przez Cezarego Poniatowskiego Alfabet młodych. W znanej z zeszłorocznego numeru grudniowego formule przedstawiamy to, co naszym zdaniem najciekawsze i najbardziej znaczące. Za Wydarzenie uznaliśmy otwartą we wrześniu w Krakowie Cricotekę. O instytucji, która może nie ma jeszcze rangi Muzeum Picassa, ale już budzi gorące emocje, pisze specjalistka od twórczości Tadeusza Kantora i wieloletnia przyjaciół- ka artysty Anka Ptaszkowska. Cricoteka powraca również w dziale Recenzje, a także w rozmowie z Joanną Zielińską, kuratorką odpowiedzialną za program instytucji. Instytucje – choć już w innym ujęciu – to także temat eseju Karola Sienkiewicza, który krytycznie spogląda na neoliberalną dynamikę stojącą za rozwojem całego pola produkcji kulturowej. Tekst zilustrował dla nas Łukasz Surowiec. W dziale Obiekt Kultury o południowoamerykańskiej realizacji Oskara i Zofii Hansenów pisze Aleksandra Kędziorek. Z kolei Aneta Rostkowska interpretuje strategie twórcze Łukasza Jastrubczaka. W dziale Do Widzenia przybliżamy najnowsze prace Anety Grzeszykowskiej z wystawy Selfie w Rastrze, która to ekspozycja – recenzowana w numerze przez Agatę Pyzik – stała się jednym z wydarzeń tegorocznej edycji Warsaw Gallery Weekend. Numer „Szumu” zwyczajowo zamyka dział Wskazane, tym razem w wydaniu Natalii LL. Do tego oczywiście nasze stałe rubryki, czyli felietony i recenzje. Siódmy numer naszego magazynu przynosi także materiał smutny, a mianowicie wybór wspomnień i prac przygotowanych w hołdzie zmarłemu przedwcześnie artyście i pedagogowi Leszkowi Knaflewskiemu. O tym, jak ważny również dla nas był to twórca, świadczy umieszczenie jego pracy na okładce pierwszego numeru „Szumu”. Leszek wspierał nasze pismo, przyjął zaproszenie na jedną z naszych dyskusji, zgodził się także zilustrować zeszłoroczne A–Z – i zrobił to wspaniale. W tym roku Go żegnamy. Dziękujemy bliskim i przyjaciołom Knafa, którzy zgodzili się uczcić jego pamięć na łamach naszego magazynu.

Spis treści

OD REDAKCJI
s.11
tekst: Jakub Banasiak, Adam Mazur

TEMAT NUMERU
s. 18 Alfabet młodych
tekst: Jakub banasiak, Adam Mazur, Karolina Plinta

KNAF
s. 33
tekst: Zuzanna Hadryś, Jarosław Lubiak, Michał Woliński, Honza Zamojski
ilustracje: Wojciech Bąkowski, Daniel Koniusz, Kamil Kuskowski, Aleksandra Ska, Konrad Smoleński, Dagny & Daniel Szwed, Andrzej Wasilewski, Honza Zamojski

OBIEKT KULTURY
s. 50
Forma otwarta na antypodach
tekst: Aleksandra Kędziorek

FELIETON
s. 61
Natłok multimediów
tekst: Zuzanna Stańska

WYDARZENIE
s. 62
Perspektywy Cricoteki
tekst: Anka Ptaszkowska

FELIETON
s. 73
Mnemozeum
tekst: Piotr Rypson

INTERPRETACJE
s. 74
Jan G. Lee i Łukasz Jastrubczak. Historia pewnej projekcji
tekst: Aneta Rostkowska

Felieton
s. 85
Złe tłumaczenie
tekst: Wojciech Szymański

Rozmowa
s. 86
Obrazoburcza linia. Z Joanną Zielińską rozmawia Adam Mazur

FELIETON
s. 99
Raport z ambasady
tekst: Karolina Plinta

TEORETYCZNIE
s. 100
W sieci i poza nią
tekst: Karol Sienkiewicz

DO WIDZENIA
s. 108
Selfie
Aneta Grzeszykowska

s. 112
RECENZJE

WSKAZANE

s. 172
Natalia LL

Spis treści recenzji

s. 114
Ustawienia prywatności. Sztuka po internecie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
tekst: Karolina Plinta

s. 118
Wojciech Bruszewski, Mateusz Sadowski, across realities
Fundacja Arton, Warszawa
tekst: Karolina Plinta

s.120
Antje Majewski, Muzeum w garażu
Pola Magnetyczne, Warszawa
tekst: Szymon Maliborski

s. 122
3 Artloop Festival „relax + rekreacja”
Sopot
tekst: Aleksander Kmak

s. 126
Teresa Żarnowerówna 1897–1949. Artystka końca utopii
Muzeum Sztuki, Łódź
tekst: Piotr Słodkowski

s. 130
Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/ Galeria sztuki najnowszej
Muzeum Współczesne Wrocław
tekst: Joanna Kobyłt

s. 132
Głos
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
tekst: Konrad Schiller

s. 135
László Fehér – Roman Lipski
Atlas Sztuki, Łódź
tekst: Marta Skłodowska

s. 139
Mária Bartuszová, Formy przejściowe
Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
tekst: Piotr Kosiewski

s. 142
Plener BWA / Tarnów 2014. Ogólnopolski zjazd pracowników instytucji tworzących dawną sieć BWA
BWA Tarnów
tekst: Jakub Banasiak

s. 146
Robert Kuśmirowski, Träumgutstrasse
Salon Akademii, Warszawa
tekst: Piotr Drewko

s. 149
Aneta Grzeszykowska, Selfie
Raster, Warszawa
tekst: Agata Pyzik

s. 151
Rysopis. Wystawa artystów urodzonych w Polsce około 1989 roku
Centrum Sztuki WRO, Dom Handlowy Renoma, Wrocław
tekst: Marcin Ludwin

s. 153 Zbigniew Warpechowski, To
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
tekst: Piotr Kosiewski

s. 157
Zuzanna Janin, Siedmiu ojców
lokal_30, Warszawa
tekst: Adam Mazur

s. 160
Performance Now (W ramach krakowskich Reminiscencji Teatralnych)
Bunkier Sztuki, Kraków
tekst: Joanna Zielińska

s. 162
Dorota Jarecka, Barbara Piwowarska, Erna Rosenstein. „Mogę powtarzać tylko nieświadomie” / „I can repeat only Unconsciously”
Fundacja Galerii Foksal, Warszawa 2014
tekst: Waldemar Baraniewski

s. 165
Fortunata Obrąpalska. Między piktorializmem a eksperymentem
Galeria Piekary, Poznań 2014
tekst: Adam Mazur

s. 167 Agata Pyzik, Poor but sexy. Culture clashes in Europe east and west
Zero Books, Winchester–Washington 2014
tekst: Teodor Ajder

s. 169
Andrzej Wróblewski. Unikanie stanów pośrednich
Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz, Warszawa–Ostfildern 2014
tekst: Daniel Muzyczuk

projekt
zespół wespół